ORLEN – kto jest twórcą brandingu?

Jak mało kto, mamy świadomość korekt i zmian jakie zachodziły i zachodzą w wizualnym życiu 18-letniej już marki ORLEN. Jednak to nasz Zespół opracował niegdyś wizerunek tej powszechnie rozpoznawalnej marki, działającej z sukcesem do dziś.

Po połączeniu Petrochemii Płock i Centrali Produktów Naftowych (CPN) powstał nowy podmiot, który miał stać się w krótkim czasie tuzem polskiej gospodarki. Prezesurę tego arcyważnego przedsięwzięcia powierzono Panu Andrzejowi Modrzejewskiemu. Ta skomplikowana fuzja z racji swej skali i wyjątkowości, rodziła wiele problemów. Jednym z nich był brak brandingu odpowiedniego dla Spółki o tak ważnej pozycji. 

Sytuacja wizerunkowa nie była łatwa. Opracowany przez jedną z agencji reklamowych projekt brandingu pod marką PETRO, wykazywał tak wiele wad, że w całości został odrzucony. Prace powierzono więc jednej z firm brandingowych, która jednak nie poradziła sobie z tym trudnym zadaniem. Jedynym efektem 9-cio miesięcznych prac była zaakceptowana przez Zarząd nazwa ORLEN. Zdecydowano się wobec tego na konkurs, ogłoszony wśród pracowników krajowych Akademii Sztuk Pięknych. W konkursie wyłoniono jedynie godło (wyróżnik graficzny bez nazwy), wyobrażające głowę czarnego orła. Czas upływał nieubłaganie a rozwiązanie kwestii brandingowej stało się palącą potrzebą wizerunkową…

W tej sytuacji zaproszono do współpracy nasz Zespół, już wtedy posiadający wyjątkowe doświadczenie w kreowaniu brandingów dla bardzo dużych, niepowtarzalnych organizacji. Zespołem działającym wówczas pod marką Grupa A5 kierował Tadeusz II Piotr Górski. Zgodnie z życzeniem Zarządu ORLENU, w ciągu dwóch tygodni (sic!) korzystając z nowatorskich metod, przedstawiliśmy optymalną koncepcję brandingu zarówno sieci stacji paliw, jak i korporacji. Koncepcja została zaakceptowana i pełną parą ruszyły prace obejmujące całość zagadnień związanych z brandingiem. Liderem projektu był Tadeusz II Piotr Górski, odpowiedzialny zarówno za kierunki i koncepcje, jak i jakość wszystkich prac. W 16-to osobowym Zespole realizacyjnym, do sukcesu przyczynili się szczególnie: Mirosław Wołowik (strategia), Mikołaj Batruch, Krzysztof Janowski, Maciej Dojlitko (design, wdrożenie), Marek Weiland (badania).

ORLEN był największym wówczas projektem brandingowym na rynku krajowym. Szybko stał się zauważalnym i dobrze postrzeganym elementem polskiego krajobrazu. O wartości tego projektu świadczy między innymi, liczba „autorów” ówczesnego brandingu. Do tej pory trafiliśmy na 12 (!) firm i całą rzeszę projektantów przypisujących sobie ten sukces. Najzabawniejszą w swych wysiłkach była firma, która na dowód swego rzekomego autorstwa, zaprezentowała nam … nasz własny projekt!

Powrót do artykułów
Od 37 lat specjalizujemy się w brandingu, zwiększaniu sprzedaży oraz zarządzania marką. Skuteczna Agencja Brandingowa ➤ Sprawdź Ofertę

Social media

Kontakt

ul. Żurawia 45
00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
BRANDLIVE | AGENCJA BRANDINGOWA © Copyright 2019
Treść i schemat strony internetowej BRANDLIVE Sp. z o.o. są chronione prawem autorskim. Kopiowanie informacji lub danych dla celów komercyjnych, w szczególności korzystanie z tekstu, fragmentów tekstu lub zdjęć wymaga uprzedniej zgody BRANDLIVE Sp. z o.o. o ile nie zaznaczono inaczej. Oznakowania, które mogą być zabezpieczone na stronie BRANDLIVE Sp. z o.o. są zastrzeżone. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do marki BRANDLIVE i jej grupy kapitałowej oraz wszelkich związanych z nią symbolami czy znakami, takimi jak logo firmy.
Zapytaj o ofertę