Fundamentalnym zadaniem systemu identyfikacji wizualnej jest usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a kształtowanie jego wizerunku ma wspomagać zdobycie założonej pozycji rynkowej. Artykuł ten poświęcony jest głównie tej tematyce. Wspomnijmy jednak, że system identyfikacji wizualnej obejmuje swym zasięgiem nie tylko firmy i instytucje, ale również imprezy sportowe, wydarzenia kulturalne i naukowe oraz działalność charytatywną.
System identyfikacji wizualnej umożliwia zaprezentowanie firmy i jej produktów w unikatowy sposób, pozwalając jednocześnie uporządkować składowe elementy wizerunku. Układa w logiczną i spójną całość ogół symboli i zachowań stworzonych przez przedsiębiorstwo w celu jednoznacznego rozpoznania i wyróżnienia na rynku.
Powstaje wówczas system identyfikacji wizualnej. W zależności od wielkości firmy i zakresu jej aktywności rynkowej, system identyfikacji wizualnej może liczyć od kilku elementów do kilku tysięcy, tworząc stylistycznie jednorodny alfabet.
Z kolei proces tworzenia tego systemu określany jest mianem programu Corporate Identity (Systemu Identyfikacji Wizualnej), składającego się z siedmiu etapów:
Wdrażając każdy z tych etapów, przedsiębiorstwa otrzymuje namacalne i wyjątkowe kształty. Dobrze przygotowany system identyfikacji wizualnej stanowi nieodłączną część działań firmy, zaczynając od oznakowania różnego rodzaju gadżetów firmowych, po employer branding, kończąc na corocznych raportach firmowych. System ten nie jest traktowany jako autonomiczny proces zachodzący w firmie.
Aby osiągnąć szeroko pojęty sukces naszej marki, musimy skupić się nie tylko na promocji zewnętrznej, natomiast musimy pamiętać także o wewnętrznej części organizacji. Całościowy branding pomaga rozpocząć pracę nad marką jako taką, na wewnątrz i zewnątrz organizacji. Takie podejście opiera się na zaplanowanie świadomie budowania wizerunku marki przedsiębiorstwa oraz jej poszczególnych elementów.
System identyfikacji wizualnej opiera się na obrazie, który buduje styl organizacji na podstawie podstawowych elementów identyfikujących firmę tj. (znak, kolorystyka, liternictwo), zastosowanych na różnych nośnikach.
Bazuje na założeniu, że wyróżnik graficzny jest lepiej akceptowany, zauważony i zapamiętywany niż słowo pisane. Pokazuje oblicze przedsiębiorstwa w formie czytelnej dla odbiorcy, zawierające jednocześnie wiele treści.
Działania z zakresu kreacji wizerunki marki należy traktować należy traktować jako integralna część realizowanej strategii firmy.
Standard prezentacji wizualnej, czyli niezmienne zasady stosowania elementów systemu, pozwala na świadome kreowanie pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa. Ponadto stanowi narzędzie umożliwiające pokazanie otoczeniu zmian zachodzących w firmie.
Każdy wizerunek marki wymaga ciągłości, spójności i konsekwencji. Z drugiej strony zdezaktualizowany, wypaczony, niekompletny, stworzony „na chwilę” działa bardziej na szkodę niż na korzyść danej firmy. W takiej sytuacji należy go poddać całkowitej zmianie lub korektom, w zależności od przekształceń, jakie zaszły w samej firmie bądź w jej otoczeniu. System wizualny współgra z logo firmowym, który może mieć postać np. graficznego wyróżnika.
W ramach krótkiego podsumowania:
Warto w tym miejscu podkreślić zauważalną tendencję do rozpowszechniania brandingu jako pozytywnego przejawu działań firmy, wzmacniających jej wizerunek i oferowanych przez nią produktów.
Źródła informacji:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Identyfikacja_wizualna
Powiązane artykuły
Podchodząc do procesu brandingu marki kosmetycznej warto zwrócić uwagę na kluczowe aspekty z tego zakresu: Analizy otoczenia rynkowego markiStrategii wizerunkowej markiNazwy markiSystemu identyfikacji wizualnejKomunikacji marketingowej wraz ze strategią promocji Stworzenie marki kosmetycznej – konkurencja Po wykonaniu badań związanych z targetem rynkowej naszej marki kosmetycznej, warto przygotować brief w postaci założeń projektowych, które będą służyć do […]
Skutecznie przeprowadzona analiza pomoże Ci ocenić mocne i słabe strony konkurencji jak i zidentyfikować zagrożenia oraz szanse dla Twojej marki. Analiza konkurencji jest punktem wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji biznesowych. Poprzez śledzenie konkurentów możesz przewidywać ich kolejne ruchy, identyfikować zachodzące na rynku zmiany oraz czerpać inspiracje. Zatem jakie elementy trzeba brać pod uwagę oraz w […]
Do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej niezbędny jest brand book czyli księga znaków. Dzięki niej marka zawiera wszelkie wytyczne, by prawidłowo mogła używać logo do znakowania różnych produktów oraz firmowych gadżetów. Brand book gwarantuje spójność wizerunku Twojej firmy, dlatego jest niezbędny. Logo firmy musi nie tylko rewelacyjnie wyglądać, ale też być funkcjonalne – dzięki temu w […]