Agencje kreatywne w ostatnich latach diametralnie zaczęły zwiększać swoje zasięgi. Firm na runku pojawia się coraz więcej, a nie każdy początkujący przedsiębiorca ma specjalistyczną wiedzę w zakresie kreowania swojej marki. Przy obserwowaniu zmieniających się ciągle warunków u wielu przedsiębiorców pojawia się dosyć zasadne pytanie: czy właściwie jest jakikolwiek sens współpracować z agencją reklamową? Aby zgłębić się mocniej w temat, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów przed podjęciem ostatecznej decyzji.
Najogólniej rzecz ujmując, agencje reklamowe pomagają dobrać dla swoich klientów, odpowiednie przedstawienie ich usług lub produktów w różnych środkach masowego przekazu. Specjalizują się w projektowaniu atrakcyjnych dla potencjalnego odbiorcy reklamach telewizyjnych, ogłoszeniach w prasie drukowanej bądź nagrywaniem skryptów lektorskich dla audycji radiowych.
Ile agencji, tyle pomysłów. W czasach kolorowych bilbordów, masy różnych koncertów bądź innych wydarzeń w miastach (i coraz częściej w nawet słabo zaludnionych wsiach), zobaczyć można co ciekawsze rozwiązania reklamowe, promowane przez niektóre firmy. Strach pomyśleć, na co jeszcze niektórzy z pracowników tychże działalności mogą wpaść w najbliższej przyszłości.
Oprócz planowania promocji usług agencje mogą na potrzeby firmy oddelegować poszczególnych pracowników do innych obowiązków, związanych z popularyzacją. Czasami udostępniają jedną lub dwie osoby, tak zwanych Comunnity managerów do zarządzania profilami społecznymi, mającymi na bieżąco aktualizować status, kojarzony z działalnością.
Niekiedy proponują dla dłużej działających na rynku działalności specjalny model, nazywany analizą predykcyjną. Na jej podstawie ustala się ranking najczęstszych klientów, szacuje ryzyko odejścia w najbliższych latach, a także przewiduje możliwe działania, mające uatrakcyjnić model biznesowych, który zatrzyma usługobiorcę na dłużej.
Gdy ktoś zdecyduje się na skorzystanie z usług z danej agencji, pracownicy odpowiedzialni za kontakt z klientem powinni przeprowadzić szczegółowe rozeznanie na temat działalności, jaka jest prowadzona przez dane przedsiębiorstwo.
W pierwszym rozeznaniu agencja bierze pod uwagę takie czynniki jak chociażby konkretna usługa sprzedażowa, zlecenia, jakich do tej pory podejmowali się jej pracownicy oraz co ważne zasób finansowy, którym może dysponować dla rozpowszechniania informacji o sobie.
Nie może też zabraknąć ich wglądu do dotychczasowej identyfikacji wizualnej, prezentującej działalność firmy. Agencja powinna zadbać o główny znak graficzny, z którym wiązana jest dana spółka (chociaż oczywiście są wyjątki od tej reguły, w przypadku Apple, ktoś niezaznajomiony wcześniej z jej działalnością, patrząc na znak nagryzionego jabłka, pomyślałby, że jest to firma sadownicza, a nie wprowadzająca nowe technologie na rynek), dobrać szatę kolorystyczną, która w przyszłości już na zawsze, nieważne od kształtów logo będzie jednoznacznie kojarzyć się właśnie z ich produktami (błękitny odcień już zawsze każdemu będzie przypominał Twittera, nawet jeżeli strona w przyszłości postanowi zmienić obecny znak rozpoznawczy ze swoim ptaszkiem), oraz to w jakim charakterze reklamy, slogany i wiadomości będą formowane podczas kontaktów z przyszłymi klientami.
Na dalszych etapach współpracy w ciągu kolejnych lat procesy te będą na razie wyglądać podobnie. Z czasem oczywiście w modelu reklamowym mogą zacząć pojawiać się kolejne prototypy marketingowych działań rozsławiających markę, związaną z daną firmą.
Potrzeby klientów są zróżnicowane. Dla jednych najlepiej będą działały reklamy bądź słowne ogłoszenia w gazecie, dla innych codzienne wrzucanie zabawnych wiadomości na fanpage facebookowy. Wpisywanie w Google fraz w stylu: „Agencja kreatywna” lub „Najlepsza agencja w Polsce” na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem. Warto pamiętać, że w tej branży nie ma czegoś takiego, jak najlepsza agencja ogólnie.
Jedna firma może specjalizować się w szeroko pojętej promocji na portalach społecznościowych, kolejna rozumieć, jakie strony będą najprzyjemniejsze do pozycjonowania dla przeglądarek, inna, w jakim czasie antenowym i na którym kanale puścić blok, związany z danym produktem. Dopiero w tym bardziej wąskim zakresie da się ustalić, czyje działania mogą być dla danych firm najlepszym rozwiązaniem.
Warto pamiętać także o tym, że w dalszym ciągu są to agencje reklamowe, co znaczy, że będą one potrafiły naprawdę dobrze wykreować swój wizerunek w sieci, nawet jeżeli w rzeczywistości pracownicy nie nadają do wykonania powierzonych im zadań.
W internecie istnieje specjalne określenie dla działań, w których zakłada się puste konta, piszące komentarze od nieistniejących osób i podbijające oceny na portalach recenzenckich. Nowszą one miano tak zwanego marketingu szeptanego, który jest, jak można wywnioskować z opisu procederem bardzo nieetycznym.
Jeżeli tylko dany pracodawca ma możliwość, powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z kimś innym ze swojej branży. Dobra sieć kontaktów jest podstawą w ogólnej dobrze prsperującej działalności firmy, wobec czego między prezesami różnych środowisk prędzej czy później wyrobi się odpowiednia opinia zarówno o procederach, stosowanych przez niektóre agencje, jak i polecenia do branż umiejących solidnie wykonać powierzoną im pracę.
Oczywiście istnieją też inne sposoby na promowanie swoich usług, bez zlecania reklamy firmom zewnętrznym, jednakże wiąże się to z większymi kosztami poniesionymi przez pracodawcę i jakby nie patrzeć takie działania sprowadzają się do tego samego. Zatrudniając pracowników, mających potrzebną wiedzę z zakresu promocji, można utworzyć w firmie coś, co jedynie zamienia słowo „agencja” na „dział” kreatywny.
Może zdarzyć się oczywiście sytuacja, w której Prezes działalności posiada jednak odpowiednie kompetencje i wiedzę o promowaniu usług, jednakże dzieje się to wyjątkowo nieczęsto, a próby promocji przez niedoświadczonych ludzi przynosiły zwykle więcej szkody niż pożytku (a w najlepszym razie nie miały żadnego wpływu na dalsze lepsze funkcjonowanie firm).
Istnieją też wyjątkowo nierozsądne działania, w których zadanie to spada na pracowników, którzy specjalizują się w zupełnie innych dziedzinach firmy i w ogóle nie powinny zajmować się reklamą. Co gorsza, pracownicy zmuszani do wykonywania takowych, dodatkowych obowiązków mogą świadomie działać na niekorzyść pracodawcy, byle tylko ukarać go za słabe warunki pracy.
Zdecydowanie tak. Nie istnieje żadna firma, która przetrwała długo na rynku, bez absolutnie żadnej promocji siebie. Jeżeli wybierze się dobrą agencję, to pracownicy z powodzeniem zastosują określone działania, przynoszące duże zyski w przyszłości.
Jedynymi alternatywami są tylko próby utworzenia spersonalizowanych agencji tylko pod swoją działalność, jednakże na takie zabiegi mogą pozwolić sobie tylko najwięksi giganci rynkowi. Początkujący przedsiębiorcy powinni natomiast jak najszybciej znaleźć dla siebie firmę, która godnie zaprezentuje ich przed klientami.
Powiązane artykuły
W artykule bardzo obszernie opiszemy co to jest corporate identity, jakie jest jego zastosowanie oraz jak wykorzystać go celem osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Zaczynajmy więc! Pojęcia brandingowe CI – Corporate Identify – Całościowa identyfikacja. Tożsamość marki w formie charakterystycznego symbolu kształtuje formę przynależności do grupy, czy struktury. Odpowiedni kształt okularów, czy napisy na koszulkach tworzą wspólnotę […]
Kiedy jesteśmy odpowiedzialni za funkcjonowanie jakiejś konkretnej marki, z pewnością niejeden z nas często zastanawia się nad wprowadzaniem w jej zakresie różnego rodzaju zmian, które mogłyby przyczynić się do jeszcze lepszego jej funkcjonowania na obecnym rynku. Jeśli ktoś nie wie, co to jest rebranding, to tutaj właśnie znajdzie odpowiedź. Rebranding to nic innego, jak pewne zmodyfikowanie […]
W niniejszym artykule wskażemy, że system identyfikacji wizualnej nie jest odkryciem współczesnego biznesu, czego dowodzą jaskrawe przykłady systemowego podejścia do tworzenia jednolitego wizerunku sprzed wielu wieków. Szeroka tematyka pojęcia na przestrzeni dziejów ludzkości oraz jego ewolucja wymagałaby odrębnego, bardzo obszernego opracowania, wobec tego skoncentrowano się na trzech najbardziej znamiennych przykładach systemowego podejścia do wizerunku. Historyczne […]