Czy warto współpracować z Agencją Kreatywną?

Agencje reklamowe

Agencje kreatywne w ostatnich latach diametralnie zaczęły zwiększać swoje zasięgi. Firm na runku pojawia się coraz więcej, a nie każdy początkujący przedsiębiorca ma specjalistyczną wiedzę w zakresie kreowania swojej marki. Przy obserwowaniu zmieniających się ciągle warunków u wielu przedsiębiorców pojawia się dosyć zasadne pytanie: czy właściwie jest jakikolwiek sens współpracować z agencją reklamową? Aby zgłębić się mocniej w temat, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Czym na co dzień zajmują się agencje, podczas pracy z firmami?

Najogólniej rzecz ujmując, agencje reklamowe pomagają dobrać dla swoich klientów, odpowiednie przedstawienie ich usług lub produktów w różnych środkach masowego przekazu. Specjalizują się w projektowaniu atrakcyjnych dla potencjalnego odbiorcy reklamach telewizyjnych, ogłoszeniach w prasie drukowanej bądź nagrywaniem skryptów lektorskich dla audycji radiowych.

Ile agencji, tyle pomysłów. W czasach kolorowych bilbordów, masy różnych koncertów bądź innych wydarzeń w miastach (i coraz częściej w nawet słabo zaludnionych wsiach), zobaczyć można co ciekawsze rozwiązania reklamowe, promowane przez niektóre firmy. Strach pomyśleć, na co jeszcze niektórzy z pracowników tychże działalności mogą wpaść w najbliższej przyszłości.

Pozostałe działalności, które można zlecić agencjom

Oprócz planowania promocji usług agencje mogą na potrzeby firmy oddelegować poszczególnych pracowników do innych obowiązków, związanych z popularyzacją. Czasami udostępniają jedną lub dwie osoby, tak zwanych Comunnity managerów do zarządzania profilami społecznymi, mającymi na bieżąco aktualizować status, kojarzony z działalnością.

Niekiedy proponują dla dłużej działających na rynku działalności specjalny model, nazywany analizą predykcyjną. Na jej podstawie ustala się ranking najczęstszych klientów, szacuje ryzyko odejścia w najbliższych latach, a także przewiduje możliwe działania, mające uatrakcyjnić model biznesowych, który zatrzyma usługobiorcę na dłużej.

Jak odbywa się współpraca na linii klient-agencja

Gdy ktoś zdecyduje się na skorzystanie z usług z danej agencji, pracownicy odpowiedzialni za kontakt z klientem powinni przeprowadzić szczegółowe rozeznanie na temat działalności, jaka jest prowadzona przez dane przedsiębiorstwo.

W pierwszym rozeznaniu agencja bierze pod uwagę takie czynniki jak chociażby konkretna usługa sprzedażowa, zlecenia, jakich do tej pory podejmowali się jej pracownicy oraz co ważne zasób finansowy, którym może dysponować dla rozpowszechniania informacji o sobie.

Nie może też zabraknąć ich wglądu do dotychczasowej identyfikacji wizualnej, prezentującej działalność firmy. Agencja powinna zadbać o główny znak graficzny, z którym wiązana jest dana spółka (chociaż oczywiście są wyjątki od tej reguły, w przypadku Apple, ktoś niezaznajomiony wcześniej z jej działalnością, patrząc na znak nagryzionego jabłka, pomyślałby, że jest to firma sadownicza, a nie wprowadzająca nowe technologie na rynek), dobrać szatę kolorystyczną, która w przyszłości już na zawsze, nieważne od kształtów logo będzie jednoznacznie kojarzyć się właśnie z ich produktami (błękitny odcień już zawsze każdemu będzie przypominał Twittera, nawet jeżeli strona w przyszłości postanowi zmienić obecny znak rozpoznawczy ze swoim ptaszkiem), oraz to w jakim charakterze reklamy, slogany i wiadomości będą formowane podczas kontaktów z przyszłymi klientami.

Na dalszych etapach współpracy w ciągu kolejnych lat procesy te będą na razie wyglądać podobnie. Z czasem oczywiście w modelu reklamowym mogą zacząć pojawiać się kolejne prototypy marketingowych działań rozsławiających markę, związaną z daną firmą.

Jak wybrać agencję reklamową odpowiednią dla siebie?

Potrzeby klientów są zróżnicowane. Dla jednych najlepiej będą działały reklamy bądź słowne ogłoszenia w gazecie, dla innych codzienne wrzucanie zabawnych wiadomości na fanpage facebookowy. Wpisywanie w Google fraz w stylu: „Agencja kreatywna Warszawa” lub „Najlepsza agencja w Polsce” na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem. Warto pamiętać, że w tej branży nie ma czegoś takiego, jak najlepsza agencja ogólnie.

Jedna firma może specjalizować się w szeroko pojętej promocji na portalach społecznościowych, kolejna rozumieć, jakie strony będą najprzyjemniejsze do pozycjonowania dla przeglądarek, inna, w jakim czasie antenowym i na którym kanale puścić blok, związany z danym produktem. Dopiero w tym bardziej wąskim zakresie da się ustalić, czyje działania mogą być dla danych firm najlepszym rozwiązaniem.

Warto pamiętać także o tym, że w dalszym ciągu są to agencje reklamowe, co znaczy, że będą one potrafiły naprawdę dobrze wykreować swój wizerunek w sieci, nawet jeżeli w rzeczywistości pracownicy nie nadają do wykonania powierzonych im zadań.

W internecie istnieje specjalne określenie dla działań, w których zakłada się puste konta, piszące komentarze od nieistniejących osób i podbijające oceny na portalach recenzenckich. Nowszą one miano tak zwanego marketingu szeptanego, który jest, jak można wywnioskować z opisu procederem bardzo nieetycznym.

Jeżeli tylko dany pracodawca ma możliwość, powinien w pierwszej kolejności skontaktować się z kimś innym ze swojej branży. Dobra sieć kontaktów jest podstawą w ogólnej dobrze prsperującej działalności firmy, wobec czego między prezesami różnych środowisk prędzej czy później wyrobi się odpowiednia opinia zarówno o procederach, stosowanych przez niektóre agencje, jak i polecenia do branż umiejących solidnie wykonać powierzoną im pracę.

Czy istnieje alternatywa?

Oczywiście istnieją też inne sposoby na promowanie swoich usług, bez zlecania reklamy firmom zewnętrznym, jednakże wiąże się to z większymi kosztami poniesionymi przez pracodawcę i jakby nie patrzeć takie działania sprowadzają się do tego samego. Zatrudniając pracowników, mających potrzebną wiedzę z zakresu promocji, można utworzyć w firmie coś, co jedynie zamienia słowo „agencja” na „dział” kreatywny.

Może zdarzyć się oczywiście sytuacja, w której Prezes działalności posiada jednak odpowiednie kompetencje i wiedzę o promowaniu usług, jednakże dzieje się to wyjątkowo nieczęsto, a próby promocji przez niedoświadczonych ludzi przynosiły zwykle więcej szkody niż pożytku (a w najlepszym razie nie miały żadnego wpływu na dalsze lepsze funkcjonowanie firm).

Istnieją też wyjątkowo nierozsądne działania, w których zadanie to spada na pracowników, którzy specjalizują się w zupełnie innych dziedzinach firmy i w ogóle nie powinny zajmować się reklamą. Co gorsza, pracownicy zmuszani do wykonywania takowych, dodatkowych obowiązków mogą świadomie działać na niekorzyść pracodawcy, byle tylko ukarać go za słabe warunki pracy.

Czy warto więc skorzystać z usług agencji reklamowej?

Zdecydowanie tak. Nie istnieje żadna firma, która przetrwała długo na rynku, bez absolutnie żadnej promocji siebie. Jeżeli wybierze się dobrą agencję, to pracownicy z powodzeniem zastosują określone działania, przynoszące duże zyski w przyszłości.

Jedynymi alternatywami są tylko próby utworzenia spersonalizowanych agencji tylko pod swoją działalność, jednakże na takie zabiegi mogą pozwolić sobie tylko najwięksi giganci rynkowi. Początkujący przedsiębiorcy powinni natomiast jak najszybciej znaleźć dla siebie firmę, która godnie zaprezentuje ich przed klientami.

 

Powrót do artykułów
Od 37 lat specjalizujemy się w brandingu, zwiększaniu sprzedaży oraz zarządzania marką. Skuteczna Agencja Brandingowa ➤ Sprawdź Ofertę

Social media

Kontakt

ul. Żurawia 45
00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
BRANDLIVE | AGENCJA BRANDINGOWA © Copyright 2020
Treść i schemat strony internetowej BRANDLIVE Sp. z o.o. są chronione prawem autorskim. Kopiowanie informacji lub danych dla celów komercyjnych, w szczególności korzystanie z tekstu, fragmentów tekstu lub zdjęć wymaga uprzedniej zgody BRANDLIVE Sp. z o.o. o ile nie zaznaczono inaczej. Oznakowania, które mogą być zabezpieczone na stronie BRANDLIVE Sp. z o.o. są zastrzeżone. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do marki BRANDLIVE i jej grupy kapitałowej oraz wszelkich związanych z nią symbolami czy znakami, takimi jak logo firmy.