Do rozpoczęcia przygotowywania strategii marki warto wcześniej opracować audyt marki, o którym możesz przeczytać w innym naszym artykule. Wnioski z audytu są niezbędne do opracowania strategii naszej marki. Ma ona bowiem formę dokumentu zawierającego najważniejsze decyzje dotyczące wszelkich obszarów zmian obecnego wizerunku.
Strategia marki określa również rozmiar tychże zmian, które umownie nazwać można rewolucją, adaptacją i ewolucją. W pierwszym przypadku od podstaw tworzone są nowe elementy wizerunku, a w drugim dokonuje się korekty istniejącego oblicza firmy, a w trzecim zaś – wzbogaca się o obecny wizerunek o nowe atrybuty.
Dla organizacji decydującej się na uruchomienie programu brandingu strategia marki jest tym elementem, który znacząco zwiększa szanse powodzenia całego procesu. Pozwala również na planowanie działań brandingu w warunkach permanentnej zmiany. Stwarza czytelne wytyczne i dane wyjściowe dla realizacji kolejnych etapów oraz mierzalne kryteria pozwalające kontrolować jakość powstających rozwiązań.
Szczególnie istotne jest to na kolejnym etapie – projektowania. Określa bowiem jednolite i obiektywne założenia weryfikacji powstałych projektów z punktu widzenia faktycznych potrzeb organizacji, jako przeciwwagę dla subiektywnych kryteriów stricte estetycznych.
Niżej przedstawiamy przykładowe pytania dotyczące systemu wizualnego, na które należy sobie odpowiedzieć na etapie strategii:
Właściwe podejście do etapu strategii marki utrudnia niejednokrotnie bardzo rozbudowana struktura organizacji, zwłaszcza koncernów o zasięgu globalnym. Zdarza się, że nawet produkty klasyfikowane jako najlepsze istnieją w znacznie większych strukturach kapitałowych, o skomplikowanych powiązaniach i wykluczających się celach.
Opracowanie realnej strategii identyfikacji grupy kapitałowej wymaga nie tylko rzetelnej wiedzy fachowej i choćby podstawowej orientacji w działalności każdego z podmiotów grupy, ale także poznania realnych ośrodków decyzyjnych w grupie kapitałowej oraz długofalowych planów rozwoju grupy.
Strategia marki i jej założenia powinny wówczas wynikać z dobrze przygotowanego wcześniej audyty przedsiębiorstwa oraz zapoznania się z organizacją struktury organizacji.
Skuteczna strategia marki powinna posiadać kilka kluczowych cech, które pozwolą jej efektywnie kreować wizerunek marki i osiągać cele biznesowe. Oto najważniejsze z nich:
Pamiętaj, że strategia marki jest jednym z najważniejszych elementów budowy brandu i ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojego biznesu. Dobrze opracowana i konsekwentnie wdrażana strategia marki pozwoli Ci wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, zbudować lojalność klientów i zwiększyć wartość Twojej firmy.
Strategia marki to kompleksowy plan działań, który składa się z kilku kluczowych elementów. Oto najważniejsze z nich:
Wybór odpowiedniej architektury marki zależy od celów biznesowych i specyfiki różnych segmentów rynku.
Wdrożenie skutecznej strategii marki wymaga spójnego zastosowania wszystkich tych elementów. Strategia marki ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych, pomaga w zarządzaniu marką i przekłada się na konkretne rezultaty, takie jak zwiększona rozpoznawalność, lojalność klientów czy przewaga konkurencyjna.
Warto pamiętać, że tworzenie strategii marki to proces ciągły. Każda marka powinna regularnie analizować i dostosowywać swoją strategię do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów. Dotyczy to zarówno dużych korporacji, jak i mniejszych firm – odpowiednio dopasowana strategia marki może pomóc odnieść sukces niezależnie od skali działalności.
Główne rodzaje strategii marki to:
• Dom marek (House of brands) – niezależne marki pod jedną firmą macierzystą (np. Unilever)
• Marka główna (Branded house) – jedna silna marka nadrzędna (np. Apple)
• Marka wspierana (Endorsed brand) – marki powiązane z marką główną (np. Marriott)
• Strategia submarek – marki podrzędne związane z marką główną (np. Toyota Prius)
• Strategia marki korporacyjnej – skupienie na budowaniu wizerunku całej firmy
Krok po kroku:
Kluczowe aspekty:
• Spójność wszystkich elementów
• Autentyczność i wiarygodność przekazu
• Elastyczność w dostosowywaniu do zmian rynkowych
• Długoterminowa perspektywa
Dobrze opracowana strategia marki przekłada się na zwiększoną rozpoznawalność, lojalność klientów i konkurencyjność firmy na rynku.
Źródło:
Powiązane artykuły
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre marki zapadają w pamięć, a inne giną w tłumie? Odpowiedź kryje się w skutecznym brandingu. Ale czym właściwie jest branding i dlaczego ma tak ogromne znaczenie dla Twojego biznesu? Zapraszam Cię w fascynującą podróż po świecie kreowania marki! Z tego artykułu dowiesz się: Czym jest branding? Definicja i kluczowe […]
Punkty styku to fundamentalny element budowania relacji między marką a klientem. Każda interakcja klienta z marką, od pierwszego kontaktu z reklamą po obsługę posprzedażową, stanowi punkt styku.
UX (User Experience) jest kluczowym elementem, który wpływa na zachowania użytkowników na stronie internetowej. Nawet niewielka zmiana w UX może mieć istotny wpływ na konwersję, a słabe UX może być powodem, dla którego użytkownicy będą szukać rozwiązań u konkurencji. Testy A/B stron internetowych Testy A/B są skutecznym sposobem na poznanie potrzeb użytkowników i wprowadzenie zmian […]