Strategia marki – co powinna zawierać?

Do rozpoczęcia przygotowywania strategii marki warto wcześniej opracować audyt marki, o którym możesz przeczytać w innym naszym artykule. Wnioski z audytu są niezbędne do opracowania strategii naszej marki. Ma ona bowiem formę dokumentu zawierającego najważniejsze decyzje dotyczące wszelkich obszarów zmian obecnego wizerunku.

Strategia marki określa również rozmiar tychże zmian, które umownie nazwać można rewolucją, adaptacją i ewolucją. W pierwszym przypadku od podstaw tworzone są nowe elementy wizerunku, a w drugim dokonuje się korekty istniejącego oblicza firmy, a w trzecim zaś – wzbogaca się o obecny wizerunek o nowe atrybuty.

5/5 - (57 votes)

Znaczenie strategii marki

Dla organizacji decydującej się na uruchomienie programu brandingu strategia marki jest tym elementem, który znacząco zwiększa szanse powodzenia całego procesu. Pozwala również na planowanie działań brandingu w warunkach permanentnej zmiany. Stwarza czytelne wytyczne i dane wyjściowe dla realizacji kolejnych etapów oraz mierzalne kryteria pozwalające kontrolować jakość powstających rozwiązań.

Szczególnie istotne jest to na kolejnym etapie – projektowania. Określa bowiem jednolite i obiektywne założenia weryfikacji powstałych projektów z punktu widzenia faktycznych potrzeb organizacji, jako przeciwwagę dla subiektywnych kryteriów stricte estetycznych.

 

Strategia marki – kluczowe pytania

Niżej przedstawiamy przykładowe pytania dotyczące systemu wizualnego, na które należy sobie odpowiedzieć na etapie strategii:

  • Jakie są alternatywne możliwości pozycjonowania wizerunku firmy względem konkurencji?
  • Jaki jest optymalny system identyfikacji wizualnej dla organizacji: monolityczny, grupowy czy markowy?
  • Jakie cechy wizerunku organizacji komunikowane będą przez system wizualny i z jakimi priorytetami?
  • Które komórki organizacyjne będą objęte systemem wizualnym, a które zostaną z niego wyłączone i dlaczego?
  • Jak dostosować proces zarządzania identyfikacją do struktury organizacji?
  • Jakie będą kluczowe obszary budowy i rozwoju systemu identyfikacji wizualnej?
  • Jakie są wytyczne i ograniczenia do projektowania w zakresie symboliki, liternictwa, kolorystyki i proporcji poszczególnych elementów znaku podstawowego?

 

Założenia strategiczne marki

Właściwe podejście do etapu strategii marki utrudnia niejednokrotnie bardzo rozbudowana struktura organizacji, zwłaszcza koncernów o zasięgu globalnym. Zdarza się, że nawet produkty klasyfikowane jako najlepsze istnieją w znacznie większych strukturach kapitałowych, o skomplikowanych powiązaniach i wykluczających się celach.

Opracowanie realnej strategii identyfikacji grupy kapitałowej wymaga nie tylko rzetelnej wiedzy fachowej i choćby podstawowej orientacji w działalności każdego z podmiotów grupy, ale także poznania realnych ośrodków decyzyjnych w grupie kapitałowej oraz długofalowych planów rozwoju grupy.

Strategia marki i jej założenia powinny wówczas wynikać z dobrze przygotowanego wcześniej audyty przedsiębiorstwa oraz zapoznania się z organizacją struktury organizacji.

Powrót do artykułów
5/5 - (57 votes)
Agencja reklamowa BRANDLIVE realizuje projekty z zakresu brandingu, identyfikacji wizualnej oraz strategii marki. Skuteczna Agencja Brandingowa, która dowozi projekty. ➤ Sprawdź Ofertę

Kontakt

BRANDLIVE Sp. z o.o.,
ul. Żurawia 45, 00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
NIP: 7010823327,
REGON: 380258327,
KRS: 0000729619
Godziny otwarcia: pon. - pt. 09:00 - 17:00

BRANDLIVE | Agencja Brandingowa © 2021 All rights reserved.