Do rozpoczęcia przygotowywania strategii marki warto wcześniej opracować audyt marki, o którym możesz przeczytać w innym naszym artykule. Wnioski z audytu są niezbędne do opracowania strategii naszej marki. Ma ona bowiem formę dokumentu zawierającego najważniejsze decyzje dotyczące wszelkich obszarów zmian obecnego wizerunku.
Strategia marki określa również rozmiar tychże zmian, które umownie nazwać można rewolucją, adaptacją i ewolucją. W pierwszym przypadku od podstaw tworzone są nowe elementy wizerunku, a w drugim dokonuje się korekty istniejącego oblicza firmy, a w trzecim zaś – wzbogaca się o obecny wizerunek o nowe atrybuty.
Dla organizacji decydującej się na uruchomienie programu brandingu strategia marki jest tym elementem, który znacząco zwiększa szanse powodzenia całego procesu. Pozwala również na planowanie działań brandingu w warunkach permanentnej zmiany. Stwarza czytelne wytyczne i dane wyjściowe dla realizacji kolejnych etapów oraz mierzalne kryteria pozwalające kontrolować jakość powstających rozwiązań.
Szczególnie istotne jest to na kolejnym etapie – projektowania. Określa bowiem jednolite i obiektywne założenia weryfikacji powstałych projektów z punktu widzenia faktycznych potrzeb organizacji, jako przeciwwagę dla subiektywnych kryteriów stricte estetycznych.
Niżej przedstawiamy przykładowe pytania dotyczące systemu wizualnego, na które należy sobie odpowiedzieć na etapie strategii:
Właściwe podejście do etapu strategii marki utrudnia niejednokrotnie bardzo rozbudowana struktura organizacji, zwłaszcza koncernów o zasięgu globalnym. Zdarza się, że nawet produkty klasyfikowane jako najlepsze istnieją w znacznie większych strukturach kapitałowych, o skomplikowanych powiązaniach i wykluczających się celach.
Opracowanie realnej strategii identyfikacji grupy kapitałowej wymaga nie tylko rzetelnej wiedzy fachowej i choćby podstawowej orientacji w działalności każdego z podmiotów grupy, ale także poznania realnych ośrodków decyzyjnych w grupie kapitałowej oraz długofalowych planów rozwoju grupy.
Założenia strategiczne powinny wówczas wynikać z dobrze przygotowanego wcześniej audyty przedsiębiorstwa oraz zapoznania się z organizacją struktury organizacji.
Źródła informacji:
Powiązane artykuły
W niniejszym artykule wskażemy, że system identyfikacji wizualnej nie jest odkryciem współczesnego biznesu, czego dowodzą jaskrawe przykłady systemowego podejścia do tworzenia jednolitego wizerunku sprzed wielu wieków. Szeroka tematyka pojęcia na przestrzeni dziejów ludzkości oraz jego ewolucja wymagałaby odrębnego, bardzo obszernego opracowania, wobec tego skoncentrowano się na trzech najbardziej znamiennych przykładach systemowego podejścia do wizerunku. Historyczne […]
Fundamentalnym zadaniem systemu identyfikacji wizualnej jest usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa, a kształtowanie jego wizerunku ma wspomagać zdobycie założonej pozycji rynkowej. Artykuł ten poświęcony jest głównie tej tematyce. Wspomnijmy jednak, że system wizualny obejmuje swym zasięgiem nie tylko firmy i instytucje, ale również imprezy sportowe, wydarzenia kulturalne i naukowe oraz działalność charytatywną. System identyfikacji wizualnej – główne […]
Agencje kreatywne w ostatnich latach diametralnie zaczęły zwiększać swoje zasięgi. Firm na runku pojawia się coraz więcej, a nie każdy początkujący przedsiębiorca ma specjalistyczną wiedzę w zakresie kreowania swojej marki. Przy obserwowaniu zmieniających się ciągle warunków u wielu przedsiębiorców pojawia się dosyć zasadne pytanie: czy właściwie jest jakikolwiek sens współpracować z agencją reklamową? Aby zgłębić […]