Marka osobista przedsiębiorcy i wizerunku kierowanego przez niego przedsiębiorstwa zależy od wielu czynników. Jednym z podstawowych jest stopień identyfikacji przedsiębiorcy z firmą. W przypadkach, kiedy właściciel biznesu jest też jego zarządcą, identyfikacja z firmą bywa bardzo silna. Jest to obiecująca relacja, korzystnie wpływająca na wzmocnienie wizerunku zarówno firmy, jak i jego właściciela.
Wielokrotnie bywa tak, że to właśnie osobowość przedsiębiorcy tworzy w dużym stopniu wizerunek firmy. Inaczej układają się wizerunkowe relacje w przypadku, kiedy zarządzanie firmy przekazywane jest zatrudnianym w tym celu fachowcom. Często rozumieją potrzebę stosowania choćby korporacyjnego systemu wizualnego, czy etykiety biznesowej. Rzadko kiedy jednak stopień utożsamienia wizerunkowego z reprezentowaną przez siebie firmą, jest tak wysoki jak w przypadku jej właściciela.
Różnice między stopniami zaangażowania są zrozumiałe i nawet najlepiej przeprowadzone prace brandingowe tego nie zmienią. Stopień spójności przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa wynika także z rodzaju prowadzonej działalności. W firmach sprzedających usługi, gdzie o sukcesie decydują bardzo często relacje międzyludzkie, wagę uzupełniania się wizerunków firmy i właściciela trudno przecenić. Inaczej wygląda to w przedsiębiorstwach sprzedających produkty, gdzie nie zawsze jest to tak istotne dla spójności wizerunków. Nie mnie jednak rola osobistego wizerunku przedsiębiorcy jest ogromna, bez względu na stopień powiązania z wizerunkiem firmy.
O powodzeniu wizerunku osobistego w znacznym stopniu decyduje jego powtarzalność. Aby uzyskać pożądaną powtarzalność, należy mieć na uwadze standaryzację wizerunku. Podstawowym standardem jest stosowanie w w praktyce reguł etykiety biznesowej. Znajomość tych reguł pomaga zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorcy, charakteryzowany jako wizerunek z klasą. Umiejętnie stosowana etykieta wbrew pozorom nie utrudnia codziennych i odświętnych kontaktów. Pomaga natomiast odnaleźć się korzystnie w przeróżnych sytuacjach, także tych zaskakujących.
Nie można zapominać o standardzie wynikającym z przyjętej w przedsiębiorstwie całościowej identyfikacji marki. Zatwierdzone i wdrożone systemy, powinny być zauważalne w komunikacji zarządu. Ważna jest tu nie tylko spójność wizerunku firmy i jej reprezentanta, istotna z punktu widzenia odbiorców zewnętrznych. Istotny jest tu także osobisty przykład dla własnych pracowników. W końcu to przecież zarząd a nie kto inny, decyduje o przyjęciu takich a nie innych brandingowych rozwiązań.
Często stosowaną i zalecaną praktyką szczególnie w większych organizacjach, jest odróżnienie brandingu stosowanego przez zarząd od pozostałego brandingu. Wiąże się to z naturalną, uzasadnioną potrzebą zaznaczenia odmienności funkcji zarządu, przy zachowaniu roztropnej spójności z pozostałym brandingiem firmy.
Warto wspomnieć także o standardzie bezpośredniego otoczenia wizualnego przedsiębiorcy. Ma to znaczący wpływ na kształtowanie wyobrażenia o przedsiębiorcy a więc przekłada się bezpośrednio na jego wizerunek. Ważne jest wyposażenie i klimat gabinetu oraz stopień jego nasycenia przedmiotami o charakterze osobistym. Wiele można osiągnąć dzięki odpowiednim fotografiom przedsiębiorcy, gdzie zdolny fotografik podkreśli korzystnie osobowość portretowanej osoby. Jest to ważne szczególnie podczas sesji realizowanych w miejscu jego pracy. Nie tylko ubiór jest ważny, to także rekwizyty na biurku, kompozycja ściany, czy widok za oknem. Odnosi się to także do wideokonferencji, jakże ostatnio popularnych, gdzie otoczenie wizualne w żadnym razie nie powinno być przypadkowe.
Powiązane artykuły
W artykule bardzo obszernie opiszemy co to jest corporate identity, jakie jest jego zastosowanie oraz jak wykorzystać go celem osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Zaczynajmy więc! Pojęcia brandingowe CI – Corporate Identify – Całościowa identyfikacja. Tożsamość marki w formie charakterystycznego symbolu kształtuje formę przynależności do grupy, czy struktury. Odpowiedni kształt okularów, czy napisy na koszulkach tworzą wspólnotę […]
Kiedy jesteśmy odpowiedzialni za funkcjonowanie jakiejś konkretnej marki, z pewnością niejeden z nas często zastanawia się nad wprowadzaniem w jej zakresie różnego rodzaju zmian, które mogłyby przyczynić się do jeszcze lepszego jej funkcjonowania na obecnym rynku. Jeśli ktoś nie wie, co to jest rebranding, to tutaj właśnie znajdzie odpowiedź. Rebranding to nic innego, jak pewne zmodyfikowanie […]
W niniejszym artykule wskażemy, że system identyfikacji wizualnej nie jest odkryciem współczesnego biznesu, czego dowodzą jaskrawe przykłady systemowego podejścia do tworzenia jednolitego wizerunku sprzed wielu wieków. Szeroka tematyka pojęcia na przestrzeni dziejów ludzkości oraz jego ewolucja wymagałaby odrębnego, bardzo obszernego opracowania, wobec tego skoncentrowano się na trzech najbardziej znamiennych przykładach systemowego podejścia do wizerunku. Historyczne […]