Marka osobista przedsiębiorcy i wizerunku kierowanego przez niego przedsiębiorstwa zależy od wielu czynników. Jednym z podstawowych jest stopień identyfikacji przedsiębiorcy z firmą. W przypadkach, kiedy właściciel biznesu jest też jego zarządcą, identyfikacja z firmą bywa bardzo silna. Jest to obiecująca relacja, korzystnie wpływająca na wzmocnienie wizerunku zarówno firmy, jak i jego właściciela.
Wielokrotnie bywa tak, że to właśnie osobowość przedsiębiorcy tworzy w dużym stopniu wizerunek firmy. Inaczej układają się wizerunkowe relacje w przypadku, kiedy zarządzanie firmy przekazywane jest zatrudnianym w tym celu fachowcom. Często rozumieją potrzebę stosowania choćby korporacyjnego systemu wizualnego, czy etykiety biznesowej. Rzadko kiedy jednak stopień utożsamienia wizerunkowego z reprezentowaną przez siebie firmą, jest tak wysoki jak w przypadku jej właściciela.
Różnice między stopniami zaangażowania są zrozumiałe i nawet najlepiej przeprowadzone prace brandingowe tego nie zmienią. Stopień spójności przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa wynika także z rodzaju prowadzonej działalności. W firmach sprzedających usługi, gdzie o sukcesie decydują bardzo często relacje międzyludzkie, wagę uzupełniania się wizerunków firmy i właściciela trudno przecenić. Inaczej wygląda to w przedsiębiorstwach sprzedających produkty, gdzie nie zawsze jest to tak istotne dla spójności wizerunków. Nie mnie jednak rola osobistego wizerunku przedsiębiorcy jest ogromna, bez względu na stopień powiązania z wizerunkiem firmy.
O powodzeniu wizerunku osobistego w znacznym stopniu decyduje jego powtarzalność. Aby uzyskać pożądaną powtarzalność, należy mieć na uwadze standaryzację wizerunku. Podstawowym standardem jest stosowanie w w praktyce reguł etykiety biznesowej. Znajomość tych reguł pomaga zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorcy, charakteryzowany jako wizerunek z klasą. Umiejętnie stosowana etykieta wbrew pozorom nie utrudnia codziennych i odświętnych kontaktów. Pomaga natomiast odnaleźć się korzystnie w przeróżnych sytuacjach, także tych zaskakujących.
Nie można zapominać o standardzie wynikającym z przyjętej w przedsiębiorstwie całościowej identyfikacji marki. Zatwierdzone i wdrożone systemy, powinny być zauważalne w komunikacji zarządu. Ważna jest tu nie tylko spójność wizerunku firmy i jej reprezentanta, istotna z punktu widzenia odbiorców zewnętrznych. Istotny jest tu także osobisty przykład dla własnych pracowników. W końcu to przecież zarząd a nie kto inny, decyduje o przyjęciu takich a nie innych brandingowych rozwiązań.
Często stosowaną i zalecaną praktyką szczególnie w większych organizacjach, jest odróżnienie brandingu stosowanego przez zarząd od pozostałego brandingu. Wiąże się to z naturalną, uzasadnioną potrzebą zaznaczenia odmienności funkcji zarządu, przy zachowaniu roztropnej spójności z pozostałym brandingiem firmy.
Warto wspomnieć także o standardzie bezpośredniego otoczenia wizualnego przedsiębiorcy. Ma to znaczący wpływ na kształtowanie wyobrażenia o przedsiębiorcy a więc przekłada się bezpośrednio na jego wizerunek. Ważne jest wyposażenie i klimat gabinetu oraz stopień jego nasycenia przedmiotami o charakterze osobistym. Wiele można osiągnąć dzięki odpowiednim fotografiom przedsiębiorcy, gdzie zdolny fotografik podkreśli korzystnie osobowość portretowanej osoby. Jest to ważne szczególnie podczas sesji realizowanych w miejscu jego pracy. Nie tylko ubiór jest ważny, to także rekwizyty na biurku, kompozycja ściany, czy widok za oknem. Odnosi się to także do wideokonferencji, jakże ostatnio popularnych, gdzie otoczenie wizualne w żadnym razie nie powinno być przypadkowe.
Powiązane artykuły
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre marki zapadają w pamięć, a inne giną w tłumie? Odpowiedź kryje się w skutecznym brandingu. Ale czym właściwie jest branding i dlaczego ma tak ogromne znaczenie dla Twojego biznesu? Zapraszam Cię w fascynującą podróż po świecie kreowania marki! Z tego artykułu dowiesz się: Czym jest branding? Definicja i kluczowe […]
Punkty styku to fundamentalny element budowania relacji między marką a klientem. Każda interakcja klienta z marką, od pierwszego kontaktu z reklamą po obsługę posprzedażową, stanowi punkt styku.
UX (User Experience) jest kluczowym elementem, który wpływa na zachowania użytkowników na stronie internetowej. Nawet niewielka zmiana w UX może mieć istotny wpływ na konwersję, a słabe UX może być powodem, dla którego użytkownicy będą szukać rozwiązań u konkurencji. Testy A/B stron internetowych Testy A/B są skutecznym sposobem na poznanie potrzeb użytkowników i wprowadzenie zmian […]