Kiedy warto budować wizerunek firmy od podstaw?

Panaceum na niepowodzenie firmy, nowy właściciel, nowy pomysł na biznes

Wizerunek, czyli wielopłaszczyznowe wyobrażenie o firmie istniejące w świadomości odbiorców, można i należy kształtować. Służy temu branding zarówno wtedy, kiedy wizerunek już istnieje jak i wtedy, kiedy należy go zmienić lub dopiero wprowadzić. Realizacja brandingu mającego na celu budowę świadomości, skuteczności i wartości marki, jest procesem żmudnym. Wizerunkowe działania wielokrotnie związane są ze znacznymi nakładami finansowymi i potrzebnym czasem na realizację. Jest to widoczne także podczas budowania wizerunku od podstaw.

O jakich firmach mowa?

W przypadku przedsiębiorstw, które rozpoczynają swoją działalność sprawa jest prosta. Skoro firma do tej pory nie istniała, to nie miała okazji do uformowania wizerunku w świadomości odbiorców. W tej sytuacji tylko od zarządzających przedsiębiorstwem zależy, czy wizerunek kształtowany będzie w sposób przemyślany i spójny, czy też w sposób przypadkowy i spontaniczny. Jeśli firma już działa na rynku, sytuacja nie jest już tak prosta i zależy od indywidualnego kontekstu rynkowego oraz kwestii wewnętrznych. Starannie należy rozważyć zarówno wszelkie zalety, jak i wady prognozowanej zmiany. Każdorazowym nadrzędnym celem jakiejkolwiek zmiany, jest przecież korzyść przedsiębiorstwa.

Kiedy warto budować od podstaw?

Budowa wizerunku od podstaw w istniejącym przedsiębiorstwie, zazwyczaj ma miejsce w przypadku różnorakich katastrof trapiących firmę. Zwłaszcza, kiedy niepowodzenia skutkują fatalnym odbiorem na rynku. Często bowiem koszt związany z próbą odbudowy wizerunku, będzie zbyt wysoki i obarczony ryzykiem niepowodzenia. Budowa od podstaw zupełnie nowego wizerunku, może okazać się wówczas jedynym sensownym rozwiązaniem.

O budowie wizerunku od podstaw często decydują zmiany właścicielskie, przejęcia i fuzje. Nie zawsze o przyjętym kierunku decyduje strategia rynkowa podmiotu silniejszego. Jednak zazwyczaj dochodzi do daleko idących zmian lub zachodzi potrzeba wprowadzenia od podstaw brandingu silniejszego partnera.

Całkowita zmiana rodzaju działalności jest także częstym powodem budowania wizerunku od podstaw. Szczególnie jest to zasadne w przypadku nowych, skrajnie różnych od poprzednich pomysłów na biznes. Dotyczy to także produktów lub usług nie przystających zupełnie do wcześniej prezentowanych na rynku. Wielokrotnie bowiem korzystniej jest zainwestować w nowy wizerunek, niż borykać się z kosztowną i nie zawsze skuteczną komunikacją zmiany rodzaju działalności.

Decyzje o zmianie wizerunku nigdy nie powinny zapadać spontanicznie. Niekorzystne dla przedsiębiorstwa skutki takich decyzji mogą być kosztowne i długotrwałe. Istnieje wiele sprawdzonych brandingowych metod, optymalizujących przyjęcie kierunku zmiany właściwej dla wizerunku firmy.

Powrót do artykułów
Od 37 lat specjalizujemy się w brandingu, zwiększaniu sprzedaży oraz zarządzania marką. Skuteczna Agencja Brandingowa ➤ Sprawdź Ofertę

Social media

Kontakt

ul. Żurawia 45
00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
BRANDLIVE | AGENCJA BRANDINGOWA © Copyright 2020
Treść i schemat strony internetowej BRANDLIVE Sp. z o.o. są chronione prawem autorskim. Kopiowanie informacji lub danych dla celów komercyjnych, w szczególności korzystanie z tekstu, fragmentów tekstu lub zdjęć wymaga uprzedniej zgody BRANDLIVE Sp. z o.o. o ile nie zaznaczono inaczej. Oznakowania, które mogą być zabezpieczone na stronie BRANDLIVE Sp. z o.o. są zastrzeżone. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do marki BRANDLIVE i jej grupy kapitałowej oraz wszelkich związanych z nią symbolami czy znakami, takimi jak logo firmy.