Najlepiej zacząć od definicji, gdyż takie terminy jak wizerunek i branding różnie są rozumiane. Wizerunek firmy to wielopłaszczyznowe wyobrażenie o przedsiębiorstwie, istniejące w świadomości odbiorców. Wyobrażenie wielopłaszczyznowe, gdyż dotyczące szerokiego oddziaływania zarówno racjonalnego – np. cena i cechy produktu, jak i emocjonalnego – np. skojarzenia i preferencje.
W przypadku działającej na rynku firmy wizerunek istnieje zawsze, nawet wtedy, kiedy przedsiębiorca nie podejmuje starań w tym kierunku. Można oczywiście liczyć na wizerunek kształtowany spontanicznie, jednak tylko budowa przemyślanego i spójnego wizerunku wzmocni miejsce firmy na rynku. Identyfikacja wizualna natomiast jest narzędziem, pozwalającym zbudować wizerunek w sposób korzystny dla przedsiębiorstwa. Branding to tworzenie świadomości i wartości marki firmy lub jej produktów, poprzez spójną i całościową komunikację.
Podczas kryzysu internet okazał się ratunkiem dla wielu przedsiębiorstw. Innym firmom umożliwił rozwinięcie skrzydeł. Pamiętajmy, że wizerunek tworzony w świecie wirtualnym, ma swoje specyficzne wymogi. Czy Twój dotychczasowy branding w sposób właściwy wspiera obecną, internetową sprzedaż? Czy jest wystarczająco silny i przekonywający? Czasem wystarczy przeprowadzić niewielką optymalizację wizerunku, czasem potrzebny jest głębszy rebranding. Poczynione zmiany będą inwestycją długofalową, gdyż trudno obecnie prowadzić biznes bez większego lub mniejszego udziału w świecie wirtualnym.
Niezwykle ważnym aspektem działalności firmy, jest przydatność brandingu w kontekście konkurencji. W wielu branżach już doszło, lub też dojdzie do zmian, które będą się przyczyniały bezpośrednio do powstania nowej struktury branży. A nie jest przecież obojętne, jakie miejsce w tej strukturze zajmie Twoje przedsiębiorstwo. Czas kryzysu to wyjątkowo sprzyjający okres na zdobycie pożądanego miejsca, wśród osłabionej obecnie konkurencji. Znaczny udział w tych roszadach, ma wizerunek tworzony przez branding. Inwestycja w branding znacznie szybciej przyniesie właściwy skutek, niż w czasach przedkryzysowych. Nawet stosunkowo wąskie działanie, jeśli jest odpowiednio przemyślane, przyniesie właściwy dla Twej firmy skutek.
Są branże, w których warto poczekać na rozwój sytuacji kryzysowej i gdzie warto podjąć intensywną walkę o miejsce na rynku po zakończeniu kryzysu. Trzeba wówczas mieć na uwadze, iż pełne otwarcie branżowego rynku będzie skutkowało także wzmocnionymi staraniami konkurencji. Zaplanuj i przygotuj z odpowiednim wyprzedzeniem odpowiednie działania, które będą miały na celu wzmocnienie pozycji Twojej firmy w momencie otwarcia rynku. Odświeżony, silny i skuteczny wizerunek będzie wówczas Twoim atutem. Warto więc wykorzystać obecny czas i podjąć właściwe starania. To Ty masz zaskoczyć konkurencję a nie ona Ciebie.
Powiązane artykuły
Skutecznie przeprowadzona analiza pomoże Ci ocenić mocne i słabe strony konkurencji jak i zidentyfikować zagrożenia oraz szanse dla Twojej marki. Analiza konkurencji jest punktem wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji biznesowych. Poprzez śledzenie konkurentów możesz przewidywać ich kolejne ruchy, identyfikować zachodzące na rynku zmiany oraz czerpać inspiracje. Zatem jakie elementy trzeba brać pod uwagę oraz w […]
Do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej niezbędny jest brand book czyli księga znaków. Dzięki niej marka zawiera wszelkie wytyczne, by prawidłowo mogła używać logo do znakowania różnych produktów oraz firmowych gadżetów. Brand book gwarantuje spójność wizerunku Twojej firmy, dlatego jest niezbędny. Logo firmy musi nie tylko rewelacyjnie wyglądać, ale też być funkcjonalne – dzięki temu w […]
Często pada pytanie dotyczące wymiernego efektu rebrandingu. Pytanie zasadne, gdyż przeprowadzone prace nie powinny przecież służyć tylko wizualnej satysfakcji. Rebranding stanie się narzędziem zwiększającym sprzedaż, jeśli pamiętać będziemy o 3 zasadach. Dane finansowe dotyczące efektów prac rebrandingowych zwykle objęte są (i słusznie) umową o poufności i nie są upubliczniane. Jednak bazując na swych licznych realizacjach […]