Jak przeprowadzić analizę marketingową konkurencji?

Skutecznie przeprowadzona analiza pomoże Ci ocenić mocne i słabe strony konkurencji jak i zidentyfikować zagrożenia oraz szanse dla Twojej marki. Analiza konkurencji jest punktem wyjścia dla wszystkich strategicznych decyzji biznesowych. Poprzez śledzenie konkurentów możesz przewidywać ich kolejne ruchy, identyfikować zachodzące na rynku zmiany oraz czerpać inspiracje. Zatem jakie elementy trzeba brać pod uwagę oraz w jaki sposób przeprowadzić ją poprawnie? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu. 

Spis treści:

  1. Co to jest analiza konkurencji?
  2. Kto i kiedy powinien wykonać analizę konkurencji?
  3. Jaki jest cel analizy konkurencji?
  4. Jak zabrać się do przeprowadzenia analizy?
  5. Jakie elementy powinna zawierać dokładna analiza konkurencji?
  6. Najpopularniejsze błędy podczas analizowania konkurentów – unikaj ich!
5/5 - (58 votes)

Co to jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to nic innego jak identyfikacja i monitorowanie obecnych oraz potencjalnych konkurentów danej firmy w celu poznania ich strategii, słabych i mocnych stron, planów i celów. Jest ona kluczowym elementem każdego biznesu.

Kto i kiedy powinien wykonać analizę konkurencji?

Tak naprawdę każda firma może skorzystać z analizy konkurencji – nieważne czy mała, czy duża. Lokalna, globalna a może z zupełnie różnych sektorów? Dokładne zbadanie konkurentów oraz ich działań marketingowych to klucz do sukcesu i rzecz, którą każda z firm powinna wykonać przed rozpoczęciem biznesu lub podczas rozszerzania swojej działalności. Identyfikacja wizualna, rebranding marki czy projektowanie opakowań zawsze poprzedzane są profesjonalnie przygotowaną analizą konkurencji, na której opierane są dalsze działania. Do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej również niezbędny będzie brand book, o którym pisaliśmy w tym artykule: https://brandlive.pl/branding/brand-book-czym-jest-i-do-czego-sluzy/.

Jaki jest cel analizy konkurencji?

Głównym celem analizy konkurencji jest dokładne poznanie obecnych oraz potencjalnych konkurentów. Wiedza ta powinna obejmować wszystkie ważne aspekty prowadzenia firmy jak i być bardzo szeroka. Końcowym etapem podczas analizy konkurencji jest wnioskowanie oraz włączenie uzyskanych rezultatów do procesu budowania przewagi konkurencyjnej. Wnioski te mogą posłużyć do tworzenia np. strategii marketingu i sprzedaży czy strategii wejścia na rynek. Analiza przeprowadzona we właściwy sposób pozwala zidentyfikować niszowe obszary rynkowe, czego efektem będzie zbudowanie długoterminowej przewagi konkurencyjnej.

Jak zabrać się do przeprowadzenia analizy?

  1. Określ, na jakim rynku działasz
  2. Zrób listę konkurentów
  3. Ustal kryteria – obszary, które Cię interesują
  4. Każdą z marek rozpatruj przez wszystkie kryteria
  5. Wyciągnij wnioski i powtarzaj analizę cyklicznie

Badając sytuację firmy jak i konkurencji odpowiedz sobie na takie pytania jak:

– Z jakiego powodu produkty konkurencji sprzedają się lepiej?

– Co jest nie tak z moją ofertą, że klienci decydują się na moją konkurencję?

– Co robią inne firmy, że są tak dobrze rozpoznawalne w kluczowych grupach docelowych?

Jakie elementy powinna zawierać dokładna analiza konkurencji?

Każde badanie konkurencji powinno zakończyć się wypracowaniem praktycznych i użytecznych rekomendacji biznesowych. Z każdego elementu można skorzystać niczym z klocków oraz zbudować z nich własną strukturę analizy konkurencji. Do najważniejszych zalicza się:

  1. Nazwa analizowanej marki
  2. Claim, czyli krótkie hasło opisujące firmę
  3. Oferta, w tym też opinie klientów
  4. Ceny
  5. Grupa docelowa
  6. Model biznesowy, czyli strategia produktowa, strategia rozwoju czy strategia cenowa
  7. Identyfikacja wizualna
  8. Marketing oraz sprzedaż, czyli strategia, kanały komunikacji oraz narzędzia
  9. Finanse, model finansowania czy plany inwestycyjne
  10. Mocne i słabe strony, zarówno firmy jak i każdego produktu oraz usług
  11. Przewagi konkurencyjne

Najpopularniejsze błędy podczas analizowania konkurentów – unikaj ich!

  1. Zawężanie analizy tylko do kilku firm

Bardzo częstym jak i poważnym błędem jest uwzględnianie w badaniach tylko kilka największych podmiotów. Pomijanie mniejszych i niszowych firm utrudnia przeprowadzenie systematycznej analizy rynku, oraz nie pomaga przy opracowaniu analizy dynamicznej, która musi odzwierciedlać dynamikę rynku i jego zmiany strukturalne. Idąc na skróty firma nie jest w stanie dobrze przygotowana do rywalizacji z innowacyjnymi, niszowymi firmami.

  1. Zbyt wąskie grono konkurencji 

Kiedy do analizy zostaje włączona tylko oferta z tej samej półki sklepowej nie ma mowy o poznaniu całości rynku. W takich przypadkach poznaje się tylko część, a przecież usługi oraz produkty mogą pochodzić z różnych obszarów rynkowych. Różnorodność marek, firm i ofert, które brane są pod uwagę badaniu konkurencji jest gwarancją lepszej i szerszej wiedzy rynkowej. Tylko wtedy można mówić o poznaniu konkurencji w kontekście technologii produkcji, modelów dystrybucji i promocji, budowania marki i strategii komunikacji.

  1. Nieznajomość opinii klientów

Istotnym elementem podczas analizy konkurencji jest opinia klientów. Kluczowe jest zgromadzenie informacji, w jaki sposób klienci oraz użytkownicy odbierają poszczególne firmy, produkty czy marki. Spojrzenie na daną firmę oczami klienta pozwala na lepsze zrozumienie kluczowych czynników sukcesu, decyzje czy strategie. Kiedy nie będziesz brać pod uwagę opinii klientów możesz doprowadzić do podjęcia niewłaściwych decyzji biznesowych, czego oczywiście nie chcemy.

  1. Bardzo wąski zakres analizy

Badanie konkurencji to proces, który jest szeroko zakrojony i na który składa się wiele różnorodnych działań. Kompletna analiza powinna obejmować wcześniej wymienione elementy. Poprzez nieuwzględnienie kilku a nawet jednego elementu może skutkować niewłaściwymi decyzjami. Raport, który powstał z połączenia wszystkich niezbędnych elementów analizy konkurencji musi prezentować kompleksowy obraz rynku.

Analiza konkurencji jest niezbędnym narzędziem do tego, aby zdobyć przewagę nad konkurentami firmy. Musisz mieć na uwadze, że w większości przypadków konkurencja będzie na rynku dłużej od Ciebie, dlatego przekonanie do siebie klientów nie jest wcale takie proste. W przypadku, gdy znasz strategie konkurencji możesz skutecznie z nimi rywalizować. Nie ważne, czy jesteś przedsiębiorcą wchodzącym na rynek z nowym produktem czy obecnym już na rynku – w każdym przypadku potrzebujesz oceny działań konkurencji.

Powrót do artykułów
5/5 - (58 votes)
Agencja Brandingowa
Agencja brandingowa BRANDLIVE realizuje projekty z zakresu brandingu, identyfikacji wizualnej oraz strategii marki. Skuteczna Agencja Brandingowa, która dowozi projekty. ➤ Sprawdź Ofertę

Kontakt

BRANDLIVE Sp. z o.o.,
ul. Żurawia 45, 00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
NIP: 7010823327,
REGON: 380258327,
KRS: 0000729619
Godziny otwarcia: pon. - pt. 09:00 - 17:00

BRANDLIVE | Agencja Brandingowa © 2022 All rights reserved.