Własność dóbr niematerialnych a więc i brandingu, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Rośnie świadomość potrzeby ochrony tych dóbr, dlatego warto wiedzieć czym jest własność intelektualna
Własnością intelektualną nazywamy dobra niematerialne wytworzone przez człowieka oraz uprawnienia do korzystania z nich. Dobra niematerialne są wynikiem działalności artystycznej, naukowej lub wynalazczej. Prawo własności intelektualnej zapewnia monopol i gwarantuje wyłączność wykorzystania tych dóbr. Reguluje także zasady eksploatacji dóbr będących przedmiotem ochrony.
Podstawą prawa odnoszącego się do własności intelektualnej są:
W Polsce, członka Unii Europejskiej, obowiązują także przepisy prawa wspólnotowego:
Zasady ochrony własności intelektualnej w Polsce, reguluje Urząd Patentowy RP.
Aby znak towarowy, bądź wzór przemysłowy chroniony był na rynku europejskim, należy dokonać rejestracji w Urzędzie Harmonizacji, działającym w strukturach UE.
Natomiast Europejski Urząd Patentowy, zapewnia ochronę w ponad 40-tu krajach Europy i jest organem wykonawczym Europejskiej Organizacji Patentowej. W skali światowej działa m.in. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO) działająca przy ONZ.
Powiązane artykuły
Badania stanowią ważną i rozległą dziedzinę w zakresie kreowania wizerunku marki, ponieważ uzupełniają wydatnie metody brandingowe w zakresie obiektywizacji. Z punktu widzenia zastosowania, badania dzielą się na cztery grupy: 1. Badania audytowe otwierające to zestaw badań obejmujących diagnozę stanu przedsiębiorstwa, marki i jego otoczenia rynkowego, przed wprowadzeniem brandingu. 2. Badania kierunkujące strategiczne to zestaw badań […]
Proces komercjalizacji wyników prac naukowo-badawczych to pomysł biznesowego wykorzystania wynalazków i zdobycia środków na jego realizację. To także dobrze wykreowana marka.
Wszystkie nasze prace brandingowe zmierzają zawsze ku konkretnym zyskom. Jakie obecnie trendy znajdziemy wśród agencji brandingowych?