Symbolika marki jest ciągle niedocenianym instrumentem wizerunkowym, podnoszącym walory brandingu. Opracowany przez nas program symboliczny, odnosił się zarówno do Koncernu, jak i jego sieci stacji paliw. Program utrwalał wizerunek przedsiębiorstwa o polskim, narodowym charakterze.
Dzięki właściwemu programowi symbolicznemu, możliwe jest skuteczniejsze i bardziej efektywne kształtowanie przekazu brandingowego. Symbolika dostosowana do celów komunikacyjnych, ułatwia wytworzenie pozytywnych związków emocjonalnych między odbiorcą a kierowaną do niego marką. Dzięki dodatkowym wartościom reprezentowanym przez markę, łatwiej przekonać odbiorców do przedsiębiorstwa i sieci sprzedaży. Eksponowanie symboliki zwiększa potencjał promocyjny i wspiera budowanie programów lojalnościowych.
Marka łatwiej odciska się w świadomości odbiorców, jeżeli związane są z nią odpowiednie symbole i towarzyszące symbolice emocje. Dzięki temu przekaz kryjący się za poszczególnymi symbolami Koncernu, ma zdecydowanie większy potencjał oddziaływania na rynku. Prawidłowy przekaz symboliczny to także większa zapamiętywalność marki. Zapamiętywalność łączy się bezpośrednio z większą rozpoznawalnością, co ma to istotny wpływ na sprawność komunikacyjną brandingu.
Uwarunkowania strategiczne marki ORLEN wskazywały polski, narodowy charakter marki, jako główną cechę wizerunkową, stąd też znalazło to swoje odniesienie w wizualnych koncepcjach i projektach sieci stacji paliw oraz korporacji. Dlatego też zaproponowany przez nas program symboliczny, silnie podkreślał tradycje polskiego Orła oraz polskich barw narodowych. Program adresowany był do użytku zarówno w komunikacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
Zgodnie ze sztuką tworzenia programów symbolicznych oraz wagą tematu, nasze opracowanie oprócz symboliki bezpośredniej (asocjacyjnej) i mianowanej (pośredniej), odnosiło się także do symboliki źródłowej (historycznej).
Symbolika bezpośrednia zawiera najbardziej uniwersalne skojarzenia z danym komunikatem wizualnym. Jest najczęściej bliska odbiorcy, ze względu na swoją prostotę.
Symbolika mianowana wymaga zabiegów polegających na kodowaniu w świadomości odbiorców. Jej rola sprowadza się do nadania znaczenia, którego wcześniej nie było.
Symbolika źródłowa jest kształtowana i utrwalana w świadomości społeczeństw, dzięki ciągłości kulturowej.
Opracowanie symboliki marki ORLEN, zawarliśmy w dokumencie Preambuła Symboliki Insygniów.
Powiązane artykuły
Jubileusz 60-lecia Szpitala, powiązano z wprowadzeniem nowego znaku marki. Potrzeba pozytywnego przekazu, stała się podstawą zmiany brandingu Szpitala. Biała róża jest nowym symbolem Szpitala.
Koherentność systemu identyfikacji korporacji i systemu identyfikacji sieci stacji paliw, zapewniały elementy bazowe. Stanowiły kompendium wiedzy na temat podstaw brandingu.
Wizerunek sieci stacji paliw ORLEN był najważniejszą częścią realizowanego przez nas brandingu. Projekt obejmował trzy obszary – architekturę, identyfikację i informację wizualną.