Jak mało kto, mamy świadomość korekt i zmian jakie zachodziły i zachodzą w wizualnym życiu 18-letniej już marki ORLEN. Jednak to nasz Zespół opracował niegdyś wizerunek tej powszechnie rozpoznawalnej marki, działającej z sukcesem do dziś.
Po połączeniu Petrochemii Płock i Centrali Produktów Naftowych (CPN) powstał nowy podmiot, który miał stać się w krótkim czasie tuzem polskiej gospodarki. Prezesurę tego arcyważnego przedsięwzięcia powierzono Panu Andrzejowi Modrzejewskiemu. Ta skomplikowana fuzja z racji swej skali i wyjątkowości, rodziła wiele problemów. Jednym z nich był brak brandingu odpowiedniego dla Spółki o tak ważnej pozycji.
Opracowany przez jedną z agencji reklamowych projekt brandingu pod marką PETRO, wykazywał tak wiele wad, że w całości został odrzucony. Prace powierzono więc jednej z firm brandingowych, która jednak nie poradziła sobie z tym trudnym zadaniem. Jedynym efektem 9-cio miesięcznych prac była zaakceptowana przez Zarząd nazwa ORLEN. Zdecydowano się wobec tego na konkurs, ogłoszony wśród pracowników krajowych Akademii Sztuk Pięknych. W konkursie wyłoniono jedynie godło (wyróżnik graficzny bez nazwy), wyobrażające głowę czarnego orła. Czas upływał nieubłaganie a rozwiązanie kwestii brandingowej stało się palącą potrzebą wizerunkową…
W tej sytuacji zaproszono do współpracy nasz Zespół, jako agencja kreatywna już wtedy posiadająca wyjątkowe doświadczenie w kreowaniu brandingów dla bardzo dużych, niepowtarzalnych organizacji. Zespołem działającym wówczas pod marką Grupa A5 kierował Tadeusz II Piotr Górski.
Zgodnie z życzeniem Zarządu ORLENU, w ciągu dwóch tygodni (sic!) korzystając z nowatorskich metod, przedstawiliśmy optymalną koncepcję brandingu zarówno sieci stacji paliw, jak i korporacji. Koncepcja została zaakceptowana i pełną parą ruszyły prace obejmujące całość zagadnień związanych z brandingiem. Liderem projektu był Tadeusz II Piotr Górski, odpowiedzialny zarówno za kierunki i koncepcje, jak i jakość wszystkich prac. W 16-to osobowym Zespole realizacyjnym, do sukcesu przyczynili się szczególnie: Mirosław Wołowik (strategia), Mikołaj Batruch, Krzysztof Janowski, Maciej Dojlitko (design, wdrożenie), Marek Weiland (badania).
Szybko stał się zauważalnym i dobrze postrzeganym elementem polskiego krajobrazu. O wartości tego projektu świadczy między innymi, liczba „autorów” ówczesnego brandingu. Do tej pory trafiliśmy na 12 (!) firm i całą rzeszę projektantów przypisujących sobie ten sukces. Najzabawniejszą w swych wysiłkach była firma, która na dowód swego rzekomego autorstwa, zaprezentowała nam … nasz własny projekt!
Powiązane artykuły
Symbolika marki jest ciągle niedocenianym instrumentem wizerunkowym, podnoszącym walory brandingu. Opracowany przez nas program symboliczny, odnosił się zarówno do Koncernu, jak i jego sieci stacji paliw. Program utrwalał wizerunek przedsiębiorstwa o polskim, narodowym charakterze. Skuteczny program brandingowy w PKN ORLEN Dzięki właściwemu programowi symbolicznemu, możliwe jest skuteczniejsze i bardziej efektywne kształtowanie przekazu brandingowego. Symbolika dostosowana […]
Jubileusz 60-lecia Szpitala, powiązano z wprowadzeniem nowego znaku marki. Potrzeba pozytywnego przekazu, stała się podstawą zmiany brandingu Szpitala. Biała róża jest nowym symbolem Szpitala.
Koherentność systemu identyfikacji korporacji i systemu identyfikacji sieci stacji paliw, zapewniały elementy bazowe. Stanowiły kompendium wiedzy na temat podstaw brandingu.