Logo firmy

Logo firmy

Zabierając się za projektowanie znaku marki przedsiębiorstwa, należy odpowiedzieć sobie na dwa ważne pytania. Odpowiedzi mogą stanowić o powodzeniu lub porażce prac nad znakiem, zanim jeszcze projektant sięgnie po przysłowiowy ołówek.

Po co projektujesz logo firmy?

Jak wynika to z praktyki zawodowej, jest to pytanie podstawowe. Nie mam tu na myśli wątpliwości, które przychodzą do głowy twórcy znaku, po nie udanych negocjacjach cenowych. Jest to pytanie jak najbardziej odnoszące się do istoty brandingu. Znak marki przedsiębiorstwa powinien służyć ściśle sprecyzowanemu celowi. Jeśli brak jest takiego celu, to zastosowanie znaku bardziej może zaszkodzić przedsiębiorstwu niż mu pomóc.

Projektowanie znaków marek nie jest dziedziną grafiki. Jest dziedziną komunikacji wizualnej, gdzie grafika jest jedynie formą przekazu. Jedną z ważnych zasad komunikacji wizualnej jest określenie kontekstu komunikatu, czyli naszego znaku. Określaniem kontekstu znaków marek zajmuje się branding. Czasem przedmiotem opracowania będzie całość brandingu, częściej będą to jego fragmenty. Unika się natomiast projektowania wyłącznie znaków, kiedy pozbawione są przynależnego sobie kontekstu. Nie wynika to z lenistwa twórcy znaku ale z jego odpowiedzialności zawodowej.

I jeszcze jedna kwestia. W sytuacji, kiedy mamy do czynienia z rebrandingiem, czyli działającym już znakiem w przedsiębiorstwie, tym bardziej należy zastanowić się „po co projektować logo firmy?”. Właściwą ocenę potencjalnego rebrandingu, zapewnią nam zagadnienia z różnych dziedzin brandingu. Wprawdzie jest ich osiemnaście ale warto ponieść ten trud, aby marka odniosła wizerunkowy sukces.

Dla kogo projektujesz logo firmy?

Znak marki przedsiębiorstwa nie może spełniać swej funkcji bez brandingu. Pułapka natomiast tkwi w określeniu „przedsiębiorstwo”. Mówiąc o brandingu „przedsiębiorstwa”, to trochę tak, jakbyśmy mówili o przygodzie „w górach”. Czasem w Bieszczadach wystarczy nam towarzystwo rodziny, kanapki i pobliski parking. Ale jeśli naszym celem ma być Annapurna? Istotnym błędem jest wyobrażenie, iż prace nad brandingami są podobne, skoro dotyczą brandingu przedsiębiorstw. Tego rodzaju niebezpieczna unifikacja wielokrotnie leżała u podstaw wielu nieudanych marek. Szczególna odpowiedzialność jest tu po stronie twórców brandingu.

Nie należy się przecież spodziewać, poza nielicznymi przypadkami, iż wskazówki dotyczące metod przeprowadzenia brandingu zostaną przekazane twórcy przez inwestora. Brandingi przedsiębiorstw dzieli się w ogólnym zarysie na osiem silnie zróżnicowanych typów. Myśląc o wizerunkowych sukcesie, nie tylko należy mieć na uwadze, który typ brandingu powierzono naszej opiece. Niezmiernie ważny jest dobór odpowiednich metod postępowania, dający najlepsze rezultaty w zależności od odpowiedniego typu brandingu. Wracając do projektowania znaku marki.

Każdy z typów brandingu przedsiębiorstw ma swoją listę od 12-tu do 66-ciu zagadnień związanych z projektowaniem znaku. Pozwala to zarówno na optymalizację przebiegu projektowania, eliminację błędów, jak i gwarancję kreatywności.

 

Cały artykuł na interaktywnie.com

Powrót do artykułów
Od 37 lat specjalizujemy się w brandingu, zwiększaniu sprzedaży oraz zarządzania marką. Skuteczna Agencja Brandingowa ➤ Sprawdź Ofertę

Social media

Kontakt

ul. Żurawia 45
00-680 Warszawa
biuro@brandlive.pl
+48 536 742 137
BRANDLIVE | AGENCJA BRANDINGOWA © Copyright 2019
Treść i schemat strony internetowej BRANDLIVE Sp. z o.o. są chronione prawem autorskim. Kopiowanie informacji lub danych dla celów komercyjnych, w szczególności korzystanie z tekstu, fragmentów tekstu lub zdjęć wymaga uprzedniej zgody BRANDLIVE Sp. z o.o. o ile nie zaznaczono inaczej. Oznakowania, które mogą być zabezpieczone na stronie BRANDLIVE Sp. z o.o. są zastrzeżone. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do marki BRANDLIVE i jej grupy kapitałowej oraz wszelkich związanych z nią symbolami czy znakami, takimi jak logo firmy.
Zapytaj o ofertę